Gambar Plankton Berkeliaran di Pantai Maldives

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

plankton-poses-4

Selalunya kita selalu tengok cerita Spongebob Squarepants yang tegar, mesti ada watak Plankton yang jahat mencuri resepi Krabby Patty dari Encik Crabs. Tapi dalam dunia nyata, dia hanya hidup di tepi pantai sahaja.

Maksud Plankton


Plankton (tunggal plankter) ialah satu kelompok organisma pelbagai yang hidup diturus air dan tidak boleh berenang menentang satu semasa. Mereka menyediakan satu sumber genting makanan kepada banyak organisma-organisma akuatik besar, seperti ikan dan ikan paus.
Organisma-organisma ini termasuk binatang-binatang hanyut, protists, arkea, alga, atau bakteria yang menghuni zon pelagik lautan, lautan, atau badan air tawar; itu ,plankton didefinisikan oleh ceruk ekologi mereka daripada pengelasan taksonomiatau filogenetik.
Walaupun banyak spesies plankton mikroskopik dalam saiz, plankton termasukorganisma melindungi satu pelbagai saiz luas, termasuk organisma-organisma besar seperti ubur-ubur. - Rujuk Wikipedia Bahasa Inggeris

Jenis-Jenis Plankton


Plankton terutamanya dibahagikan kepada luas fungsian (atau aras trofik) kumpulan-kumpulan:

1. Fitoplankton (dari orang Yunani phyton, atau tumbuhan), autotrof, prokariot atau algaeukariot yang tinggal berhampiran permukaan air di mana terdapat cahaya yangmencukupi menyokong fotosintesis. Antara lebih kumpulan berkepentingan ialah diatoms, sianobakteria, dinoflagellates dan coccolithophores.
2. Zooplankton (dari orang Yunani zoon, atau binatang), protozoans kecil atau metazoans (misalnya krustasia dan haiwan lain) yang memakan plankton lain dan telonemia. Beberapa telur dan larva haiwan-haiwan lebih besar, seperti ikan, krustasia, dan annelids, dimasukkan di sini.
3. Bacterioplankton, bakteria dan arkea, yang memainkan peranan penting dalam bahan organik remineralising jatuh turus air (mencatat bahawa fitoplankton prokariot juga bacterioplankton). - Rujuk Wikipedia Bahasa Inggeris

Gambar-gambar Plankton


Gambar-gambar di bawah ini diambil dari Facebook Architecture & Design dan dikatakan adalah Phytoplankton yang menetap di Pantai Maldives. Wah sangat teruja melihatnya.

[gallery link="none" size="full" columns="1" ids="4178,4179,4180,4181,4182,4183,4184"]

Sungguh cantik dengan ciptaan Allah kan... Yeop pun jatuh hati dengan keadaan ini. Kalau dapat pergi pantai tu sangat menarik. Hehe

Ulasan

  1. Fenomena yang unik nampak plankton bercahaya dipesisir pantai

    BalasPadam
  2. Terpesona kawan melihat gambar ini

    BalasPadam
  3. nampak cantik, nak pijak pun tak tergamak.

    BalasPadam
  4. Cantiknya. Bila nak mai Malaysia pulak?

    BalasPadam
  5. perghh planton ke tu?cantik sgt tak macam yang kartun punya.. haha

    BalasPadam

Catat Ulasan