Nak Backpacking? Ikuti Tips Yeop Kongsi ini

Bagaimana Syarikat Foto Selamatkan Hampir 90 Ribu Di Jepun

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Kita dan foto memang takkan terpisah kerana ia menjadi kenangan terutama foto semasa kecil, hari perkahwinan dan bersama keluarga. Jika foto itu telah rosak, ia tiada lagi galang gantinya. Sebab itu kita digalakkan menyimpan di komputer dan menyimpannya terus ke situ.

Di Tohoku, Jepun telah berlakunya gempa bumi berskala 9.0 rikter dan berlakunya tsunami besar pada awal bulan Mac 2011 menyebabkan ramai yang hilang dan masih mencari sehingga sekarang.

Semua barang di rumah telah rosak, termasuklah gambar kenangan yang disimpan. Jadinya kalau kita sendiri dibiarkan saja gambar itu rosak. Di Jepun juga, ada satu syarikat foto terkenal, Ricoh telah menyelamatkan hampir 90 ribu gambar kenangan yang diberi dari mangsa Tsunami.

Di bawah adalah cara-cara pasukan 'menyelamat' foto bekerja.

[gallery link="none" size="full" ids="4001,4002,4003,4004,4005,4006,4007,4008,4009,4010,4011,4012,4013,4014,4015,4016,4017,4018,4019,4020,4021,4022,4023,4024,4025,4026,4027"]

Mengikut sumber dari Ricoh sendiri, ia mengambil masa empat (4) tahun kerja pemulihannya. Orang Jepun mengucapkan terima kasih kepada Ricoh kerana gambar mereka telah dipulihkan semula.

Sumber gambar dari Ricoh dan PetaPixel

Ulasan

  1. fuhh..4 tahun tu.

    lama gila tu bebb

    BalasPadam
  2. nak mendapatkan gambar terbaik mesti mengambil masa yang lama. betul idok?

    BalasPadam
  3. Ricoh terbaik. Bukan senang nak buat tu.

    BalasPadam
  4. pergh macam repair guna cara manual je

    BalasPadam
  5. manual pun, kualiti tetap nombor satu.

    BalasPadam
  6. Huhu.. Memori dalam gambar memang sayang kalau terbakar atau hilang.. Sebab klu simpan di ingatan pun kita leh terlupa memori tu.. So.. Gambar lah yang mengingatkan kita kepada setiap memori kan.. Cewahh

    BalasPadam
  7. Teman suka simpan gambar yang sekeping sekeping ni.. Tak suka simpan dalam pc.. Sebab selalu ter delete

    BalasPadam
  8. banyak tuh.... apepun satu usaha yang aku respect!!

    BalasPadam
  9. Sanggup diorang buat kerja tu sampai 4 tahun..memang berdedikasi sungguh..

    BalasPadam

Catat Ulasan