Petua Untuk Mengelak Kucing Berak Merata

kucing

Petua Untuk Mengelak Kucing Berak Merata

a. Kucing memiliki sifat 'ini kawasan aku' yakni di mana kawasan yang dia sudah tandakan, di situlah kawasan yang akan dia lalui setiap hari. Kawasan yang ditanda samada tempat untuk dia makan, tempat tidur, tempat bersantai, tempat bermain dan tempat membuang najis.

b. Kucing akan membuang najisnya di tempat yang sunyi. Ia akan berak di kawasan sunyi seperti sebelah/belakang peti ais, sebelah meja/sofa, sudut-sudut yang manusia tidak lalui dan tempat gelap. Kadang-kadang kucing juga berak atas pakaian dan permaidani.

c. Sekiranya kucing anda berak di tempat yang tidak sepatutnya, buang najis tersebut dan cuci tempat yang kotor dengan sabun dan air bersih sehingga hilang bau dan warnanya. Selepas itu, ambil cuka dan
semburkan cuka tersebut di tempat yang sudah dibersihkan.

d. Kemudian, belai kucing anda dan bermain dengannya. Ia bertujuan agar tahap angin dalam badan anda menurun gara-gara terhidu bau najis yang 'wangi'.

e. Sekiranya anda ingin kucing tadi berak di bilik mandi, calitkan sedikit pada tepi mangkuk tandas or lantai tandas. Pastikan tempat itu
Tidak orang ramai. Perhatikan jika kucing hendak membuang lagi, bawa kucing itu ke tempat yang sudah dicalitkan sambil sapu-sapu belakang atas bontot kucing di sebelah ekor

f. Jika anda menggunakan “litterbox” pula, pastikan ia diletak di kawasan yang tersorok dan letak najisnya dalam litterbox tersebut dan alaskan dengan carpet, kain atau surat khabar lama. Ia bertujuan agar kawasan itu tidak kotor. Sebab, kucing anda akan kais-kais 'tanah tiruan' dalam “litterbox” tersebut.

Ulasan

  1. Tak bela kucing cuma masalah kucing liar dan kucing orang bela berak dihalaman rumah sendiri. Mahu hangin satu badan. :)

    BalasPadam
  2. kalau dia dah balajar....pandai lah kucing tu nanti.

    BalasPadam
  3. kucing berak marata nanti jiran sebelah marah, mesti ajar dan sentiasa bersih tempat buangannya.

    BalasPadam
  4. Terima kasih atas tips dan petua yang dikongsi.Kat kedai makan mertua di terengganu selalu kucing liar datang.boleh cuba tips ni.

    BalasPadam
  5. Miracle Vitamins24 Oktober 2014 5:08 PTG

    Kena bagi tips ni kat adik bagi kucing dia pandai berak di tempat yang sepatutnya..hihi

    BalasPadam
  6. Tq cik atas infonya. 1st time saya dengar. Boleh jugak saya praktikkan nanti.
    Mungkin saya boleh kongsikan satu cara untuk menghalau kucing berak merata ni. Lebih2 lagi bukan kucing kita sendiri, tapi kucing liar atau mendatang. Harap2 dapat selesaikan masalah semua.
    Boleh cuba gunakan produk "Cat Repellent" dari Jepun ni. Produk ni bila letak akan keluarkan bau yang menyebabkan kucing tak selesa & lari.
    Yang bukan sahaja murah & mudah tapi tak menyeksa binatang. Produk ni ada saya nampak di website ni
    www.tenringgitshop.com
    Selamat mencuba yer.

    BalasPadam
  7. Thanks fof the tips
    Saya sekeluarga ambil yg haq sahaja.lain lain tiada.Dulu kini Dan selamanya.

    BalasPadam
  8. Kucing memang comel. Sesuai untuk mereka yang penyayang.

    BalasPadam
  9. rimas juga kalau kucing asyik berak tempat yang tak sepatutnya

    BalasPadam
  10. wah bagus juga nih artikelnya

    Untuk para catlovers yang ingin mengetahui lebih lanjut info seputar kucing buka yang satu ini ya https://kucing.org/

    BalasPadam

Catat Ulasan