10 Pekerjaan Paling Lumayan Di Malaysia

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Hari ini yeop terbaca dalam portal Berita Harian mengenai 10 pekerjaan tawar pekerjaan paling tinggi di Malaysia, dan semestinya ditujukan khas untuk graduan baru.

gaji

Yeop sangat terkejut dengan gaji yang ditawarkan, seperti yeop cakap, hanya ditujukan kepada graduan baru.

Mengikut sumber, sebenarnya purata gaji ini dikira mulai 1 Januari hingga 31 Ogos tahun lepas. Mengikut portal cari kerja popular Malaysia Jobstreet.com, kaji selidik itu mendapati pekerja yang berkhidmat dalam jawatan eksekutif yang mengkhusus dalam bidang perubatan, kejuruteraan, kewangan dan teknologi maklumat (IT) secara amnya memperoleh gaji lebih tinggi, dengan gaji purata RM2,800 sebulan.

Yeop sangat terkejut, mungkin selepas graduat dulu mereka malas nak bekerja di mana-mana kerja, dan ingin mengambil masa untuk bersuka-ria.

Entahlah, patutlah gaji lepasan SPM semakin sedikit. Yelah, sijil ni bukan mereka pandang pun. Harapkan minta kerja guna Suruhanjaya Perkhidmatan Awam.

Walaupun gaji tak seberapa pun, tapi kenaikan setiap tahun mengikut pekerjaan bagi yeop itu rezeki. Alhamdulillah...

Ulasan

  1. salam. graduan skrg x leh pilih kerja...kerja je dulu utk timba pengalaman biar pun gaji rendah..

    BalasPadam
  2. waalaikumussalam ayah kie.

    sangat betul, kalau memilih jadi macam tak tentu hala. betul tu, ahlamdulillah, yeop sendiri dah mula stabil kewangan yeop.

    BalasPadam
  3. hehe mcm den, bedal je keje apa ada..

    BalasPadam
  4. Macam tidak percaya sahaja. Ada lepasan diploma kejuruteraan diberi gaji RM1,100.

    BalasPadam
  5. bedal je, asal kita tak menyusahkan orang kan :D

    BalasPadam
  6. yeop sendiri tak percaya, tapi dah kenyataan begitu. lagipun mereka kira syarikat paling besar.

    BalasPadam
  7. Tinggi betul gaji Farmasi ni..

    BalasPadam
  8. senang cakap..nak duit lebih..kerja kena lebih kuat dan lebih smart.

    BalasPadam
  9. Yap, tu yang paling penting dan jujur amanah.

    BalasPadam
  10. mcm x leh terima je gaji doktor tu. haha belum lagi tambah oncall dan elaun lain2 g.

    BalasPadam
  11. gaji doktor xlah mcm tu rendah sgt. tambah elaun oncall, elaun lain lagi. dan gaji doktor ni selalu meningkat tahun demi tahun.

    BalasPadam

Catat Ulasan