Petua Untuk Otak Hebat

Assalamualaikum dan salam sejahtera.


Jom kita baca petua ini yoppp


otak


Petua Untuk Otak Hebat


a. Dalam badan kita ada satu ciptaan di mana ianya amat hebat sehinggakan mampu menguasai dunia keseluruhannya. Di sinilah terdapatnya segala ilmu,tidak kira yang baik atau tidak. Allah telah ciptakannya untuk kita menerima maklumat,menyimpan dan mengeluarkannya semula serta digunakan untuk membezakan perkara yang baik dan tidak baik. Inilah yang dikatakan sebagai otak.Otak adalah satu ciptaan Allah yang amat hebat buat manusia,wajib kita mengucapkan syukur.Otak dicipta untuk kita memikirkan kebesaran Allah, ini adalah yang utama.Otak bukan gunanya untuk merosakkan apa jua akan tetapi otak amat berguna untuk kita merasakan kebesaran Allah dan menyimpan ilmu Allah di dalamnya.

b. Otak yang baik akan lahir dari manusia yang baik,pemakanan yang baik serta cara fikir yang baik.Bukan mudah sebenarnya untuk kita menjaga otak kurniaan yang Maha Esa ini. Perkara pertama yang kita perlu ambil berat adalah bimbinglah otak kita dengan akidah yang benar iaitu mengesakan Allah setiap saat.

c. Seterusnya kita perlu memastikan oksigen cukup untuk otak kita,apakah tanda orang yang tak cukup oksigen?salah satunya ialah kerap sakit kepala. Cepat stress dan macam-macam lagi. Salah satu cara untuk pastikan otak kita cukup oksigen ialah dengan menjaga solat kerana pergerakan sujud itu membekalkan oksigen yang banyak kepada otak. Selain itu amalkan minum air kosong 8 gelas sehari kerana air merupakan pembekal oksigen yang amat baik kepada otak kita.

d, Seterusnya amalkan zikir, selawat dan bacaan Al-Quran kerana dengan zikir oatak kita akan memberikan reaksi yang amat baik. Secara rohani dan fizikalnya zikir amat memberikan kesan yang positif.

Ulasan

  1. Jangan minum arak yang pastinya merosakkan otak.

    BalasPadam
  2. banyakkan baca quran. :)

    BalasPadam
  3. ya, sebab tu arak haram oleh Allah

    BalasPadam
  4. Aku pun nak cakap macam titan lah, diulangi banyakan membaca Al-Quraan

    BalasPadam
  5. Makan kismis 7 biji setiap hari

    BalasPadam
  6. makan benda yang baik dan halal dan lihat benda yang baik dan dengar benda yang baik jgk

    BalasPadam
  7. betul tu... dah terbukti dalam Al-Quran

    BalasPadam
  8. Potia Casadelarossa19 Julai 2013 11:48 PG

    yang part C tu bulan puasa tak cukup air 8 gelas ekekekeke

    BalasPadam
  9. nak otak hebat belajar denga orang hebat mungkin..
    thanks for da tips..berguna nie untuk anak2x.

    BalasPadam
  10. betul tu... kena jaga makan paling kurang pun...

    BalasPadam

Catat Ulasan